Η τύχη του ρουκετοπόλεμου κρίνεται σε λίγες μέρες. Η συνέχιση ή όχι ενός εθίμου που πέρασε χίλια εμπόδια, άντεξε μπροστά σε ντόπιους και ξένους κατακτητές, κρίθηκε και κατακρίθηκε από φίλους και πολέμιούς του και κατόρθωσε να επιβιώσει περισσότερο από έναν αιώνα, σήμερα βρίσκεται στο σημείο μηδέν.
Ποιος θα μπορούσε να προσάψει κατηγορία για
τη θέση και η στάση των θιγομένων συνδημοτών μας που βρίσκονται εντός
εμβέλειας, καθώς και τη ψυχική τους οδύνη, αντικρίζοντας τις περιουσίες τους
να βλάπτονται και διακινδυνεύοντας τη σωματική τους ακεραιότητα; Τους καταλαβαίνουμε· συμπαραστεκόμαστε στην
οδύνη που τους προκάλεσε η υπερβολή όχι αυτού καθ’ αυτού του εθίμου, αλλά της μετάλλαξής
του σε κερδοφόρα πηγή. Εξάλλου οι ίδιοι μπορούν να διαβεβαιώσουν ότι δεν
υπήρχε τέτοιο πρόβλημα πριν 30 χρόνια.
Φτάνει
λοιπόν σήμερα η καλή θέληση των γνήσιων πια ρουκετατζήδων για μείωση του
αριθμού των ρουκετών; Φτάνουν οι προσπάθειες του Σωματείου Διατήρησης
Βρονταδουσιακών Εθίμων, για να αποκατασταθεί η χαμένη εμπιστοσύνη των θιγομένων
από το ρουκετοπόλεμο συνδημοτών μας; Χρειάζεται
άλλος ένας παράγοντας να κερδίσει την
εμπιστοσύνη τους και αυτός είναι η Δημοτική Αρχή, η οποία θα πρέπει, πριν
και μετά το ρουκετοπόλεμο, να καλύψει τις ευάλωτες περιουσίες με τεχνική
αρτιότητα και χωρίς να προκαλέσει
επιπλέον ζημιές από αυτές που υφίστανται, με συρματοπλέγματα που θα εξυπηρετούν
το σκοπό για τον οποίο τοποθετούνται, με αποκατάσταση ζημιών και όχι
τμηματικές-επιφανειακές-προσωρινές καλύψεις. Δεν είναι αργά, αν το θέλει, να αποδείξει ότι μπορεί να την κερδίσει.
Για τη ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ, όσον αφορά το έθιμο
του ρουκετοπόλεμου, η λύση είναι απλή: Επιστροφή στις ρίζες! Δραστική μείωση του
αριθμού ρουκετών στα όρια των αρχικών ετών, ικανοποίηση των δίκαιων αιτημάτων
των θιγομένων, έλεγχος – συγχρονισμός – συντονισμός ενεργειών κατασκευής και
ρίψης από διαπιστευμένους αρχηγούς συνεργείων, άρτια κάλυψη περιουσιών,
ασφάλεια μετακίνησης συνδημοτών – επισκεπτών. Συνεργασία, στο κομμάτι που αναλογεί σε καθέναν και όλους μαζί
των ρουκετατζήδων (δια των αρχηγών τους), επιτροπής θιγομένων συνδημοτών, Σωματείου
Φίλων Βρονταδουσιακών Εθίμων, εθελοντικών ομάδων πυρόσβεσης, Δήμου, Αστυνομίας,
Πυροσβεστικής.
Στην
αντίθετη περίπτωση ας έχουν όλοι υπόψη τους ότι τα έθιμα ζουν ως έθιμα και πεθαίνουν όταν στρεβλώνονται και
γίνονται καταναλωτικά προϊόντα. Δεν μπορεί να γίνονται βορά σε
μεγαλοξενοδόχους και λοιπούς
μεγαλοεπιχειρηματίες, που περιμένουν
από τις στάχτες τα κέρδη.
Προκαλεί θλίψη, απογοήτευση, αμηχανία η
σκέψη και μόνο
ότι θα αφήσουμε στις γενιές που έρχονται
πολιτισμικά αποκαΐδια. Δεν έχουμε το δικαίωμα για κάτι τέτοιο. Ας
βοηθήσουμε όλοι μαζί να διατηρηθεί το
έθιμο του ρουκετοπόλεμου, όπως το ζήσαμε όταν είμαστε στην ηλικία των παιδιών και
των εγγονιών μας, μακριά από κάθε λογής συμφέροντα, με σεβασμό στη ζωή και στη
περιουσία των συνανθρώπων μας, με σεβασμό στην προγονική μας κληρονομιά. Μπορούμε!
24/2/2017
Λαϊκή Συσπείρωση Δήμου Χίου
ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΗ ΤΩΝ ΒΡΟΝΤΑΔΟΥΣΩΝ ΜΕ ΘΥΜΑ ΤΟ ΕΘΙΜΟ ΚΑΙ ΟΧΙ
ΤΟ SHOW ΤΟΥ
ΡΟΥΚΕΤΟΠΟΛΕΜΟΥ!
Στο
Δ.Σ. της Πέμπτης, 16-3-2017 ο επικεφαλής της ΛΑ.Σ. Δ. Χίου Μάρκος Σκούφαλος
τοποθετήθηκε ως εξής όσον αφορά τη
διεξαγωγή του εθίμου του ρουκετοπόλεμου στο Βροντάδο και του επίμαχου εξωδίκου στο
οποίο πολλοί υπογράφοντες φέρονται να μην έχουν σχέση με αυτό, τόνισε:
«Επειδή
ο κ. Δήμαρχος έθιξε κάποια ζητήματα
και βέβαια ζήτησε και τη γνώμη τη δική μας τουλάχιστο στο θέμα του
ρουκετοπόλεμου, γνωρίζετε πολύ καλά ότι
η άποψη της ΛΑ.Σ. είναι πως ό,τι γίνεται καταναλωτικό προϊόν, πεθαίνει. Και
εδώ με ευθύνη των δημοτικών αρχών των
προηγούμενων περιόδων, είχε “φουσκώσει” τόσο πολύ ο ρουκετοπόλεμος που δεν είχε
καμιά σχέση με έθιμο. Μπορεί να είχε σχέση με σόου, με καταναλωτικό προϊόν, με τη βιτρίνα ενός
κερδοφόρου κομματιού, που πάνω του επένδυε χρήματα, αλλά δεν ήταν έθιμο. Από
αυτήν λοιπόν την άποψη το πρώτο που είχαμε πει
ότι πρέπει να επανέλθει σε εκείνα
τα μέτρα που προσδιορίζουν ένα έθιμο και ποτέ τα έθιμα δεν τα προσδιορίζει
η ποσότητα, αλλά η ποιότητα, η παράδοση, το κέφι και βεβαίως δεν το
προσδιόριζαν τέτοιου είδους απώλειες, ώστε κάποιοι να μετράνε αβάσταχτες ζημιές
και άλλοι να γελούν “επί τον τύπον των ήλων”.
»Αυτό λοιπόν το κομμάτι εμείς νομίζουμε ότι έχει συζητηθεί αρκετά, θεωρούμε θετικό
ότι υπάρχει αυτός ο σύλλογος (σ.σ.: Σωματείο Διατήρησης Βρονταδουσιακών Εθίμων)
και το ότι έχουν γίνε μια σειρά συζητήσεις (σ.σ.: επί του συγκεκριμένου
θέματος), δεν είμαστε υπέρ της
κατάργησης του εθίμου και της αναγέννησής του, όπως είδαμε στον τύπο.
Είμαστε υπέρ του εθίμου όπως το γνωρίσαμε στα παιδικά μας χρόνια και όπως το
διατήρησαν οι παππούδες μας και οι
προπαππούδες μας. Μπορούν αυτά τα μέτρα
να τηρηθούν, αρκεί να υπάρχει συνέπεια
και γνῶθι σαὐτόν.
»Από κει και πέρα ο δήμος δίνει εξετάσεις εφ όλων αυτών των
ζητημάτων που ανέλαβε, είτε τις περιφράξεις είτε την καθαριότητα, τα οποία όντως δεν είναι ευθύνη του δήμου με την
έννοια του εθίμου ως εθίμου, όμως έχει ευθύνη πώς λειτουργεί ένας χώρος που
εμπίπτει στη δική του περιοχή. Αν, λοιπόν, είναι
συνεπής στις περιφράξεις, στην αποκατάσταση των ζημιών και να μην εκτίθεται με
θεωρίες ψάχνοντας χορηγούς για να
φτιάξουν τις ζημιές κ.λπ. και από την άλλη πλευρά να τηρηθούν όσα πρέπει να
τηρηθούν, θα μπορέσουμε να δείξουμε ότι
τα έθιμα μπορούν να διατηρηθούν και όλοι να είναι ευχαριστημένοι.
»Κλείνοντας το συγκεκριμένο κομμάτι, υπάρχει κ. δήμαρχε ένα θέμα ηθικής τάξης,
το είπατε αλλά είδα να το αναφέρετε έτσι light (ελαφρά). Εγώ σημείωσα fake (σ.σ.: ψεύτικο) εξώδικο από κατοίκους του
Βροντάδου. Αυτοί οι άνθρωποι
(σ.σ.: κάποιοι κάτοικοι που αναμείχθηκαν τα ονόματά τους) είπαν ότι τέτοιο
πράγμα δεν υπέγραψαν, να καλέσουμε με ένα εξώδικο αυτοί που το
υπογράφουν να βγουν και να πουν ποιοι είναι. Και να μας εξηγήσουν κιόλας γιατί μετέρχονται σε τέτοιες μεθόδους.
Γιατί από ένα σημείο και μετά, κ. δήμαρχε, κρύβονται και πολιτικές σκοπιμότητες
και τοπικιστικές σκοπιμότητες και πάνω σ’ ένα λαό που συζητά, αντιλαμβάνεται
και θέλει και κάποια μέτρα και σταθμά να επανέλθουν στην εποχή αυτή που
πραγματικά τα προσδιόριζε ως έθιμα, παίζονται παιχνίδια. Θεωρώ λοιπόν ότι κι εμείς με ένα εξώδικο, έστω σε
έναν από αυτούς που υπογράφουν και ξέρουμε
ότι όντως το υπογράφει, να τον ρωτήσουμε πώς υφάρπαξαν αυτές τις
ψεύτικες υπογραφές και τις έβαλαν από κάτω. Ευχαριστώ.»
20/3/2017
H ΛΑ.Σ. Δ. Χίου για το έθιμο του ρουκετοπόλεμου: Κρατήστε το μέτρο και μην το υπονομεύετε με μεγαλοστομίες
Χίος,
1-4-2017
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
ΚΡΑΤΗΣΤΕ
ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΚΑΙ ΜΗΝ ΤΟ ΥΠΟΝΟΜΕΥΕΤΕ ΜΕ ΜΕΓΑΛΟΣΤΟΜΙΕΣ
Στο
Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου, που πραγματοποιήθηκε στις 31-3-2017, ο επικεφαλής της παράταξής μας Μάρκος Σκούφαλος τοποθετήθηκε πάνω στο θέμα συζήτησης, που μπήκε
εκτός ημερήσιας διάταξης, για το έθιμο του ρουκετοπόλεμου μεταξύ των
ενοριών Παναγίας Ερειθιανής και Αγίου Μάρκου ως εξής:
«Διάβασα ένα πολύ ωραίο άρθρο όλο αυτό το διάστημα που
γίνεται η συζήτηση (για το ρουκετοπόλεμο) της συναδέλφου Στέλλας Τσιροπινά. Δεν
ξέρω αν προσέξατε μια λέξη κλειδί που λέει ότι “τα έθιμα αυτορυθμίζονται”. Και
ξέρετε, αυτορρύθμιση σε έθιμο με το να μπαίνουν μπροστά δήμαρχοι, αντιδήμαρχοι,
πρόεδροι και αντιπρόεδροι, δε γίνεται. Το
έθιμο επειδή είναι ακριβώς λαοπρόβλητος θεσμός, αποφασισμένος μέσα στην καρδιά
του λαού, έχει τους δικούς του νόμους
και κανόνες.
»Πέρσι λοιπόν, μου έκανε αλγεινή εντύπωση
να βλέπω ξένα σώματα προς το βρονταδούσικο λαό με ένα αυτοκίνητο και
ντουντούκα, από πίσω ένας κόσμος να
άγεται και να φέρεται, οι Βρονταδούσοι να κοιτάνε καλά καλά –όσοι ακλουθούσαν-
νέοι και γέροι, αλλά να μην καταλαβαίνουν “πού πάει η δουλειά” και βεβαίως να υπάρχει και ένα κλίμα προπηλακισμού ανθρώπων.
»Αυτά δεν αυτορυθμίζουν το έθιμο, παρά μόνο πυροδοτούν αντιδράσεις. Το έθιμο βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε
διαδικασίες αυτορρύθμισης. Όποιος μιλάει και με τους ρουκετατζήδες και με τους θιγόμενους, θα διαπιστώσει ότι
βρισκόμαστε σε αυτές τις διαδικασίες αυτορρύθμισης. Από εκεί και πέρα ας κρατήσουμε το μέτρο. Το κομμάτι που αφορά το
δήμο (σε σχέση με την προστασία περιουσιών) βλέπουμε ότι προσπαθείτε να το καλύψετε. Ας
βγάλουμε λοιπόν όλα αυτά τα θέματα που έθιξε ο κ. Νύκτας απαριθμώντας τα και ας
μείνουμε ως δημοτικό συμβούλιο εδώ.
»Εάν
πάμε να βγάλουμε αντάρτες, ρουκετολάτρεις, θα το “κάψουμε” και δε θα έχει άλλη
ευκαιρία το έθιμο.»
(Από την εξαιρετική ηλεκτρονική εφημερίδα της και το επίσης εξαιρετικό
ιστολόγιο της Λαϊκής Συσπείρωσης Δήμου Χίου)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου