|
Άνδρες και σκυλιά στο δρόμο Πρέβεζας Ιωαννίνων, 1913 |
O Φιλέλληνας Ελβετός Fred Boissonnas είναι ο πρώτος ξένος φωτογράφος που περιηγήθηκε τόσο πολύ στον ελληνικό χώρο, από το 1903 και για περίπου τρεις δεκαετίες αργότερα. Ταξίδεψε από την Πελοπόννησο ως την Κρήτη και τον Όλυμπο και από την Ιθάκη ως το Άγιο Όρος. Περιηγήθηκε, φωτογράφισε, έγραψε.
Το έργο του, πρωτοποριακό αλλά και καθοριστικό για την εξέλιξη της ελληνικής φωτογραφίας κατά τον 20ό αιώνα. Μέσα από τις φωτογραφίες και τα λευκώματά του παρουσιάζει ένα πανόραμα της Ελλάδας του μεσοπολέμου, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση της ευρωπαϊκής κοινής γνώμης για την Ελλάδα την ίδια περίοδο.
Το 1913 επισκέφτηκε για μια ακόμη φορά την Ελλάδα και ταξίδεψε στην Ήπειρο με σκοπό να γυρίσει σε όσο το δυνατόν περισσότερα μέρη. Από αυτή την περιπλάνηση στην Ήπειρο προέκυψε το λεύκωμά του «L’ Épire berceau des Grècs» ( Ήπειρος, το λίκνο της Ελλάδας), ενταγμένη στη σειρά «L’ image de la Grècs». Οι φωτογραφίες που ακολουθούν αποτελούν ένα μέρος αυτού του λευκώματος.
|
Γυναικείος χορός στο Δελβινάκι Ιωαννίνων, 1913 |
|
Δελβινάκι Ιωαννίνων, πρόκριτοι, 1913 |
|
Δελβινάκι, γυναίκα με τα νεροβάρελα πάει στη βρύση1913 |
|
Δελβινάκι, οικογενειακή φωτογραφία1913 |
|
Δελβινάκι, στο χοροστάσι, 1913 |
|
Γυναίκα της Ηπείρου με Ξύλινη κούνια και σακούλι, Ήπειρος, 1913 |
|
Ιωάννινα, η λίμνη με το κάστρο, 1913 |
|
Ιωάννινα, Λίμνη, πλύσιμο ρούχων 1913 |
|
Ζαγόρι 1913 |
|
Καστρί Πρεβέζης, Ιερέας στην κατεστραμμένη
από τον πόλεμο εκκλησιά, 1913
|
|
Κόνιτσα, Μεσογέφυρα, χωρικοί 1913
|
|
Κόνιτσα, Μεσογέφυρα, 1913 |
|
Μέτσοβο, 1913 |
|
Μέτσοβο, στη βρύση, 1913 |
|
Μπάγια (Κήποι) Ζαγορίου, 1913 |
|
Μπαγια Κήποι Ζαγορίου, γυναίκες, 1913 |
|
Παραμυθιά - Φωτογραφία από την αυλή του
αρχοντικού του Ρίγγα, 1913
|
|
Παραμυθιά, η περίφημη Σκαλοπούλα με την Καμάρα το 1913
|
|
Φιλιππιάδα, 1913 |
|
Παραμυθιά, κρεοπωλεία, 1913 |
|
Παραμυθιά, οικία Γ. Ρίγγα, 1913 |
|
Παραμυθιά 1913 |
|
Παραμυθιά 1913 |
|
Παραμυθιά 1913 |
|
Παραμυθιά, κοπέλες γνέθουν και πλέκουν. 1913 |
|
Πάργα, 1913 |
|
Το γεφύρι της Άρτας, 1913 |
|
Το γεφύρι της Γκούμανης Θεσπρωτίας, 1913 |
|
Το αρχοντικό του Γεωργίου Ρίγγα ο οποίος φιλοξένησε
τον Fred Boissonnas,1913 |
|
Φιλιάτες, 1913 |
|
Παζάρι στα Ιωάννινα, 1915
|
|
Παραμυθιά, αγορά, 1915
|
|
Πάργα, 1913
|
Ο Fred(eric) Boissonnas γεννήθηκε στις 18-6-1858. Ήταν το πρώτο από τα τέσσερα παιδιά του Henri-Antoine και της Sophie, (Fred, Edmond-Victor, Caroline, Eva). Πολύπλευρο ταλέντο, ο Fred κατάφερνε να συνδυάζει τα σπορ – ο αλπινισμός ήταν η μεγάλη του αγάπη- με τις σπουδές – παρακολουθούσε μαθήματα σχεδίου στη Σχολή Καλών Τεχνών- και τη μουσική- ήταν θαυμάσιος πιανίστας. Μια καρδιακή κρίση του πατέρα του τον υποχρέωσε, πριν τελειώσει το γυμνάσιο, να αναλάβει για μερικούς μήνες το εργαστήριο. Παρά την απειρία του κατάφερε να τα βγάλει πέρα. Μετά από αυτό, ο πατέρας του αποφάσισε να τον στείλει να βελτιώσει τις γνώσεις του, πρώτα στη Στουτγάρδη, στο στούντιο του Brandseph, και αργότερα στον Ούγγρο Kohler. Ο τελευταίος επηρέασε αποφασιστικά τον Fred. Ο Fred επέστρεψε από την Ουγγαρία το 1880. Γρήγορα, μεταμόρφωσε το ατελιέ του πατέρα του σε μαγικό σκηνικό, χρησιμοποιώντας έπιπλα, διακοσμητικές συνθέσεις και σκηνογραφικά υπόβαθρα με απόλυτα νεωτεριστικό πνεύμα και ιδιαίτερα ελκυστικό αποτέλεσμα. Οι φωτογραφίες του χαρακτηρίζονταν για τη ζωντάνια τους και χάρισαν στον Fred διεθνή αναγνώριση. Το ατελιέ του ήταν διαρκώς γεμάτο. Από το 1896 και μετά κέρδισε, πολλά βραβεία στη Γενεύη, το Παρίσι, τη Βέρνη, τη Βιέννη, το Σικάγο.
"Tον Ιούνιο του 1913 επέστρεψε στην Ελλάδα. Αυτή τη φορά ήρθε «να περιηγηθεί στο Βορρά», με σκοπό τη δημιουργία ενός άλμπουμ. Η ελληνική κυβέρνηση ανταποκρίθηκε, τελικά, στο αίτημα του Fred να χρηματοδοτήσει τη φωτογραφική αποτύπωση των περιοχών της Ηπείρου και της Μακεδονίας, που είχαν περιέλθει στο ελληνικό κράτος με τις νίκες στους βαλκανικούς πολέμους.
Από αυτή την περιπλάνηση στην Ήπειρο προέκυψε το λεύκωμα «L’ Épire berceau des Grècs» ( Ήπειρος, το λίκνο της Ελλάδας), ενταγμένη στη σειρά «L’ image de la Grècs».
Με το λεύκωμα γινόταν φανερό πως , παρά τη μακραίωνη δουλεία της, η περιοχή είχε ακατάλυτους δεσμούς με την αρχαία Ελλάδα. Έντονη ήταν η παρουσία και του βυζαντινού παρελθόντος, συνυφασμένου με τη θρησκευτική συνείδηση των κατοίκων της περιοχής. Η παρουσία του ελληνικού στρατού στα πλάνα ήταν διακριτική.
Τέλος, η έξοχη ιδέα να επιλεγεί για το εξώφυλλο η φωτογραφία της Δωδώνης με τις ιερές βελανιδιές σφράγισε την έκδοση αυτή, που αποτέλεσε τον πιο αυθεντικό εκφραστή των ελληνικών θέσεων στο εξωτερικό!"
Πηγές:
7 σχόλια:
Εξαιρετική ανάρτηση! Να είσαι καλά!
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ!!
Πολύ δροσερή η ανάρτηση σου.
Αυτό το άρωμα μιας άλλης εποχής που αναδύεται από τις παλιές φωτογραφίες
αιχμαλωτίζει τις αισθήσεις και ταξιδεύει τη φαντασία.
Να είσαι καλά και καλημέρα
Συγχαρητήρια!
Ακόμα μια αξιόλογη και μοναδική προσέγγιση στην παράδοση της Ηπείρου. Τιμάς και αναδεικνύεις με πρωτότυπο τρόπο την ιστορία της απο κάθε άποψη. Λαογραφική, γεωγραφική, ταξική-αγωνιστική.
Να σαι καλά. Ελπίζω τουλάχιστον οι Ηπειρώτες να ρίχνουν καμιά στις σπουδαίες αναρτήσεις σου. Γιατί παράδοση δεν είναι μόνο το κλαρίνο, αλλα να ξέρεις και την ιστορία του τόπου σου!
Καλησπέρα καλοί μου φίλοι.
Τι να πω για τα καλά σας λόγια; Ένα ευχαριστώ νιώθω πως είναι λίγο.
Να είστε καλά.
Καλή δύναμη!
Μας τίμησε ο έξοχος άνθρωπος και καλλιτέχνης φωτογράφος, και εσύ τον τίμησες με την άψογη ανάρτησή σου φίλε Οικοδόμε και πατριώτη.
Η μητέρα πατρίς οφείλει και αυτή με τη σειρά της να τους θυμάται που και που, και να τιμά τους φιλέλληνες, τους οφείλει!
Καλησπέρα φίλε Scorpion49.
Δεν προλαβαίνει η καημένη. Βλέπεις έχουν προτεραιότητα... οι άλλοι "φιλέλληνες"... αυτοί ντε που μας "βοηθούν" οικονομικά...
Η πατρίδα μας "τιμούσε" αυτούς πρώτα ανέκαθεν.
Σ' ευχαριστώ φίλε.
Καλή δύναμη!
Δημοσίευση σχολίου