18 Γενάρη του 1947. Στις 8:30 το πρωί της, το επιβατηγό
ατμόπλοιο «Χειμάρρα» με περίπου 550 επιβάτες (86-87 άνδρες πλήρωμα), αποπλέει από
τη Θεσσαλονίκη για τον Πειραιά. Το «Χειμάρρα» (σκαρί 42 χρόνων!) ανήκε
προηγουμένως στη Γερμανία με την ονομασία «Χέρτα» και είχε δοθεί στο ελληνικό
κράτος ως «πολεμική επανόρθωση».
Στις
4:10 τα ξημερώματα της 19 του Γενάρη, ενώ έπλεε στον Νότιο Ευβοϊκό μεταξύ Νέων Στύρων
και Αγίας Μαρίνας, σημειώθηκε έκρηξη που προκάλεσε εισροή νερών και σοβαρό
πρόβλημα στο πηδάλιο του πλοίου που έμεινε ακυβέρνητο. Η έκρηξη οφείλεται σε πρόσκρουση
σε νάρκη (και άλλα παρόμοια περιστατικά συνέβαιναν τότε με σκάφη που έπεφταν
πάνω σε γερμανικές ή αγγλικές νάρκες που
δεν είχαν περισυλλεγεί μετά τη λήξη του πολέμου). Σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή, το
πλοίο προσέκρουσε σε βραχονησίδα.
Ανάμεσα
στους επιβάτες του «Χειμάρρα» βρίσκονταν 36 κομμουνιστές πολιτικοί κρατούμενοι
που προορίζονταν για εξορία, συνοδευόμενοι από 12 οπλισμένους χωροφύλακες. «…Και
μέσα σ’ αυτούς είναι πολλοί εξόριστοι, από τους ο μ ή ρ ο υ ς που πιάνουν ομαδικά οι αρχές του κ. Τσαλδάρη
και τους στέλνουν στα νησιά της εξορίας, καθώς και στελέχη των εθνικών
απελευθερωτικών οργανώσεων. Το Κομμουνιστικό Κόμμα χάνει ένα από τα καλύτερα
στελέχη του, το Νίκο Ζαγουρτζή, μέλος της Κεντρικής Επιτροπής. Χωρίς καμιά
απολύτως αιτία ο Ζαγουρτζής είχε συλληφθεί στη Θεσσαλονίκη αφού πληγώθηκε από
τους χωροφύλακες στην κοιλιά. Γλύτωσε παρά τρίχα τότε το θάνατο από
περιτονίτιδα. Μόλις έγινε κάπως καλά, οι αρχές που είχαν κάνει τόσο θόρυβο για
στοιχεία που κατείχαν εις βάρος του σαν «αρχηγού της ΟΠΛΑ» δε μπόρεσαν να
παρουσιάσουν το παραμικρό στοιχείο. Αλλά μισοάρρωστο ακόμη τον έστειλαν στο
νησί της εξορίας με το τραγικό βαπόρι», έγραφε ο Ριζοσπάστης στις 21/1/1947.
Στο
πλοίο επέβαιναν ακόμη δεκάδες στρατιώτες με τα όπλα τους. Σύμφωνα με πολλούς
αυτόπτες μάρτυρες τη στιγμή της έκρηξης χωροφύλακες και φαντάροι πυροβολούσαν
σπεύδοντας να φτάσουν πρώτοι στις βάρκες για να σωθούν, όπως και έγινε με τους
περισσότερους που βγήκαν στη στεριά και δεν επέστρεψαν ποτέ στο μισοβυθισμένο βαπόρι
για να παραλάβουν και άλλους ναυαγούς.
Τα
ονόματα των πολιτικών εξόριστων που επέβαιναν στο «Χειμάρρα» όπως δημοσιεύτηκαν
στο Ριζοσπάστη, είναι: Ν. Ζαγουρτζής, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, Β. Δούκας,
συνδικαλιστικό στέλεχος, Γ. Κακάβας, διευθυντής της εφημερίδας ΕΞΟΡΜΗΣΗ,
οργάνου της ΕΠΟΝ Καβάλας, Αρ. Μαγοζής διευθυντής του περιοδικού ΛΕΥΤΕΡΑ ΝΕΙΑΤΑ,
οργάνου ΕΠΟΝ Μακεδονίας – Θράκης, Δ. Ούτας, Κ. Αδαμίδης, Επ. Μανταβίδου, Αρ.
Ισόπουλος, Κ. Αλβέρτης, Κ. Τζορμπατζηκωστής, Σ. Νατόγλου, Κ. Δεληγιαννίδης,
Αστ. Τόπκας, Θ. Χρυσοχέρης, Σ. Ταξινιάρης, Γ. Τσαρδάκης, Ν. Μπατζάκης, Σ.
Μινάρτσης, Β. Σταυρίδης, Γ. Τσασναίδης, Χρίστος Ρουμελιώτης, Γ. Καλλικρατίδης,
Θ. Τσανίκης, Γρηγόρης Απέργης, Γ. Ξυλάκης, Ν. Στεφανίδης, Π. Παρασκευόπουλος,
Ι. Γερογιάννης, Χρ. Στοίδης, Ι. Γόνδος, Σ. Κοντοστάθης, Φ. Καλλιφατίδης, Ι.
Τσαουσίδης, Γ. Βούρτσας, Απ. Πασβαντίδης, Κ. Τορπόγλου. Από αυτούς διασώθηκαν
οι δέκα.
Στο
ναυάγιο του ατμόπλοιου «Χειμάρρα» παρόλο που το πλοίο βυθίστηκε περίπου ένα
μίλι ανοιχτά από την Αγία Μαρίνα, έχασαν τη ζωή τους τουλάχιστον 383 άνθρωποι.
1 σχόλιο:
Από τότε μας έδιναν σκάρτα πλοία οι Γερμανοί ε; Οι χωροφύλακες κι οι φαντάροι πυροβολούσαν για να μπορέσουν να μπουν πρώτοι στις βάρκες και να σωθούν. Ετσι είναι. Τα ποντικια πρώτα εγκαταλείπουν το πλοίο που βυθίζεται. Κι όταν έφταναν στην ξηρά ούτε που ενδιαφέρονταν να γυρίσουν τις βάρκες και να σώσουν και τους άλλους επιβάτες. Είναι το ήθος των ναζί ταγματαλητών.
Δημοσίευση σχολίου