Σε voice over εδώ, με ένα κείμενο με αξιώσεις επιστημονικότητας πάνω στο γενικό θέμα της απεργίας ως ταξικής αναμέτρησης. Σε αυτό το πλαίσιο του γενικού εντάσσεται το ειδικό, η εννεάμηνη δηλαδή απεργία των εργατών της «Ελληνικής Χαλυβουργίας».
«Βοήθα τον εαυτό σου βοηθώντας μας: ασκήσου στην αλληλεγγύη», γράφει ο Μπρεχτ στο ευφυές διδακτικό θεατρικό του από το 1931 το «Μέτρο ή η Απόφαση».
Ακούσαμε τους απεργούς στην ταινία να περιγράφουν για το πώς ο κοινός αγώνας λειτούργησε σαν ποιοτική τομή στις μεταξύ τους σχέσεις. «Οι χαλυβουργοί πριν την απεργία δεν γνωριζόμασταν μεταξύ μας. Μπαίναμε στο εργοστάσιο, κάναμε τη βάρδια και μετά σπίτι». Με την απεργία, όχι μόνο γνωρίστηκαν, αλλά διαπίστωσαν ότι και τα προβλήματά τους είναι κοινά, γι' αυτό και ο κοινός τους αγώνας ήταν το στοιχείο που τους ένωσε. Το σημαντικό με την κινηματογραφική καταγραφή της εννεάμηνης αυτής απεργίας συνίσταται στο ότι αποτελεί παρακαταθήκη για τους ταξικούς αγώνες που έρχονται γιατί «μόνο διδαγμένοι από την πραγματικότητα, μπορούμε να αλλάξουμε την πραγματικότητα» (Μπρεχτ). Η καταγραφή εργατικών λαϊκών αγώνων είναι σημαντική, γιατί βοηθά, εκτός των άλλων, και στην ιστορική μνήμη.
Σχετικά με την κινηματογραφική κριτική που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Αυγή» στις 8 του Γενάρη για το ντοκιμαντέρ «Non Omnis Moriar», διαπιστώνουμε ότι ποτέ σε τόσο λίγες γραμμές δεν χώρεσε τόση αντιπάθεια, όχι για την ταινία αυτή καθεαυτή, αλλά για τον αγώνα της εργατικής τάξης να αποκρούσει τον ανελέητο πόλεμο που δέχεται από τους εκμεταλλευτές της. Για το δικαίωμα της εργατικής τάξης να σταθεί όρθια, να πολεμά για τα αυτονόητα. Σε μια πραγματικότητα, που υπάρχουν καταπιεστές και αυτοί που βιώνουν την εκμετάλλευση, που υπάρχει ταξική πάλη, η ανθρώπινη συνείδηση δεν μπορεί να μένει αμερόληπτη. Και ευτυχώς, υπάρχουν καλλιτέχνες που επιμένουν το έργο τους να απευθύνεται σε αυτούς που, όπως λέει ο Μπρεχτ, «μπορούν να χρησιμοποιήσουν την αλήθεια αποτελεσματικά».
9 μήνες απεργία, 9 μήνες καταγραφής.
Εργοστάσιο Χαλυβουργίας Ελλάδας, ο ήχος των μηχανών πλέκεται με τις έντονες συζητήσεις των εργατών. Απολύσεις. Οι μηχανές παγώνουν και οι χαλυβουργοί μαζεύονται για τη γενική τους συνέλευση. Δυο προτάσεις τίθενται. Απολύσεις ή πενθήμερο πεντάωρο με μείωση των αποδοχών. Επιλέγουν. Τίποτα από τα δυο και αποφασίζουν να κατέβουν σε απεργία. Κανείς δεν περίμενε να κρατήσει τόσο. Κανείς δεν περίμενε τόση αλληλεγγύη από τον κόσμο. Κανείς δεν περίμενε ότι θα έβγαινε πιο δυνατός από αυτήν τη μάχη. Σχεδόν όλοι όμως αισθάνθηκαν απολυμένοι. Σχεδόν όλοι συνειδητοποίησαν ότι δεν πάλευαν μόνο για τον εαυτό τους, για τα αιτήματά τους στο εργοστάσιο, αλλά για όλη την εργατική τάξη. Και η πύλη της Χαλυβουργίας Ελλάδας για τους επόμενους εννιά μήνες που θα κράταγε η απεργία τους θα γινόταν φάρος.
Η ταινία προβάλλεται στους κεντρικούς κινηματογράφους «Αλκυονίς» (Ιουλιανού 42 - 46) στην πλατεία Βικτωρίας, στις 11 το βράδυ και «Στούντιο» (Σπάρτης και Σταυροπούλου 33) στην πλατεία Αμερικής, στις 6.30 το απόγευμα.
Ριζοσπάστης
Τελικά αυτή η απεργία μπήκε στο μάτι πολλών, έκανε κάποιους να χάσουν τον ύπνο τους και τελικά μετά από τόσους μήνες που έχει τελειώσει ακόμη "ενοχλεί" ίσως και περισσότερο απ' όταν γινοταν. Γιατί τότε η αστική ταξη μπορούσε να την χτυπήσει. Τώρα πώς να την χτυπήσει που έχει περάσει μέσα στο πετσί μας, έχει γίνει αίμα απ' το αίμα μας, φάρος να μας οδηγεί.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυλογημένοι οι χαλυβουργοί που μας έδωσαν την χαμένη αξιοπρέπειά μας.