Το στρατόπεδο του Χαϊδαρίου είναι σύμβολο αντίστασης, αγώνα και θυσίας, ενάντια στην αστική βαρβαρότητα, με όποιο τρόπο κι αν αυτή εκφράζεται. Στη διάρκεια της χιτλεροφασιστικής κατοχής στη χώρα μας, το στρατόπεδο μετατράπηκε σε μια απ' τις πιο βάρβαρες φυλακές. Ανάμεσα στους τέσσερις τοίχους αυτού του στρατοπέδου, βασανίστηκαν, δολοφονήθηκαν, χτυπήθηκαν κομμουνιστές και κομμουνίστριες, πατριώτες, παιδιά του λαού, που αρνήθηκαν να υποκύψουν και ύψωσαν το φλάμπουρο της λευτεριάς, τη σημαία της λαϊκής κυριαρχίας, της λαϊκής ανεξαρτησίας.
Στα 90 χρόνια της Ιστορίας του, το ηρωικό ΚΚΕ, έχει να επιδείξει πως πάντα, ακόμη και στις πιο δύσκολες στιγμές του λαού, βρέθηκε στην πρωτοπορία, αγωνίστηκε και θυσίασε τα πιο καλά του στελέχη, τα πιο πρωτοπόρα μέλη του, για μια ελεύθερη Ελλάδα, της προκοπής και του Σοσιαλισμού. Οι ρίζες του Κόμματος είναι βαθιές, πολύ βαθιές, γιατί το αίμα των κομμουνιστών, έχει ποτίσει τα ελληνικά χώματα. Κανένα άλλο κόμμα, ποτέ στην Ιστορία της χώρας, δεν έχει να δείξει τέτοια αυτοθυσία, προς όφελος του λαού. Και στο Χαϊδάρι, στο στρατόπεδο των «Ες - Ες», γράφτηκε μια απ' τις πιο λαμπρές - και ταυτόχρονα ματωμένες - σελίδες αυτού του αγώνα.Στα πλαίσια των πολύμορφων εκδηλώσεων για τα 90χρονα του ΚΚΕ, η Βορειοδυτική Αχτίδα της ΚΟΑ διοργάνωσε εκδήλωση για το στρατόπεδο, ως σύμβολο αντίστασης και ηρωικής στάσης των Κομμουνιστών.
Ηρωες και ηρωίδες
Ασφαλώς, υπήρχε η αντικειμενική βάση, το ιστορικό έδαφος, η κορύφωση των αντιθέσεων του συστήματος με τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο κι όλες τις φρίκες και τα βάσανα που αυτός έφερε. Ομως, αυτό δεν αρκεί από μόνο του για να εξηγήσει το μαζικό λαϊκό ηρωισμό της ΕΑΜικής Εθνικής Αντίστασης, του Δεκέμβρη του '44, του αντιιμπεριαλιστικού διεθνιστικού αγώνα του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας, που αποτελεί και την κορυφαία στιγμή της ταξικής πάλης στην Ελλάδα και ταυτόχρονα το μεγαλύτερο δημιούργημα του ΚΚΕ.
Ας δούμε, όμως, αναλυτικά τι ήταν και πώς δημιουργήθηκε το Χαϊδάρι. Ποιες ήταν οι ηρωικές στιγμές των κρατουμένων εκεί; Γιατί μετατράπηκε σε σύμβολο αγώνα και λευτεριάς; Ποιοι ήταν αυτοί που πρώτοι απ' όλους στάλθηκαν σ' αυτό το κολαστήρι;
Η ίδρυση του στρατοπέδου στο Χαϊδάρι
Πώς ιδρύθηκε όμως το στρατόπεδο; Το στρατόπεδο του Χαϊδαρίου ήταν έρημο μέχρι τις αρχές Σεπτέμβρη του 1943, όταν έφτασαν από τη Λάρισα οι πρώτοι κρατούμενοι. Εκείνοι την περίοδο, η ΕΑΜική Εθνική Αντίσταση, είχε φουντώσει για τα καλά. Το ΕΑΜ, με κύριο αιμοδότη και τροφοδότη του το ΚΚΕ, είχε ήδη εξελιχθεί στην κύρια πολιτική δύναμη, κύριο εκφραστή του αγώνα του λαού, για την απαλλαγή από τη χιτλερική, φασιστική κατοχή. Την ίδια περίοδο, ο ΕΛΑΣ, ο Λαϊκός Στρατός, είχε ήδη απελευθερώσει μια σειρά από περιοχές στη χώρα.
Παρατηρώντας την ένταση και τη δύναμη του ΕΑΜικού κινήματος, οι ιταλικές φασιστικές δυνάμεις, οι οποίες και έλεγχαν τις φυλακές - στρατόπεδα στη Νότια Ελλάδα, αποφάσισαν να διαλύσουν εκείνα που βρίσκονταν σε επισφαλείς θέσεις. Ετσι, οι κρατούμενοι της Ακροναυπλίας και των Τρικάλων μεταφέρονται στη Λάρισα το Μάη του 1943. Παρ' όλα αυτά, ακόμη κι εκεί, οι ιταλικές δυνάμεις, δεν μπορούν να είναι σίγουρες, οπότε, στις 29 Αυγούστου 1943, οι Ιταλοί διοικητές των φυλακών της Λάρισας, επέλεξαν πάνω από 600 κρατούμενους και τους απέστειλαν σιδηροδρομικώς στην Αθήνα. Μεταξύ αυτών ήταν οι 243 κομμουνιστές Ακροναυπλιώτες, από την εποχή του Μεταξά, και 20 Αναφιώτες. Επίσης, υπήρχαν και 327 ήρωες του Αλβανικού Μετώπου, αλλά και όσοι είχαν κατά καιρούς συλληφθεί στα μπλόκα. Στις 3 Σεπτέμβρη, οι κρατούμενοι μεταφέρθηκαν στο στρατόπεδο του Χαϊδαρίου και άρχισε η λειτουργία ενός ακόμη κολαστηρίου.
Πώς αντίκρισαν οι κρατούμενοι για πρώτη φορά το στρατόπεδο
Να και πώς περιέγραψε ο Θέμος Κορνάρος το στρατόπεδο, όταν το πρωταντίκρισε μέσα από το παράθυρο του θαλάμου του: «Πρωταντικρίζω το τοπίο. Ενα πέταλο, κλειστό από τα δυτικά και το βοριά. Γυμνά βουνά υψώνονται απότομα. (...) Στην ανατολή και το νοτιά η Αττική, τα Φάληρα και τα μαβιά νησάκια του Σαρωνικού. Τίποτα δε σου κάνει την εντύπωση πως εδώ μέσα υπάρχει τόση αγωνία. Ξεχνιέσαι μπρος στην ημερότητα του τοπίου. Η Αθήνα απλώνεται απέραντη μπρος στα μάτια σου, κι είναι σαν στράφηκε ξεπίτηδες, ολόσωμη προς το μέρος του Χαϊδαριού, για να μπορεί ο κατάδικος να ξεχωρίζει κάθε γειτονιά και δρόμο. Πολλοί σου δείχνουνε το σπίτι τους. Τα παραθύρια τους! Κι όμως ποτέ δε βρέθηκαν πιο μακριά από... την Αθήνα μας...».
Το στρατόπεδο είχε ορθογώνιο σχήμα και περιβαλλόταν από ψηλό μαντρότοιχο, τριπλή σειρά συρματοπλέγματος στην εξωτερική πλευρά και πυκνότατο συρματόπλεγμα στην εσωτερική πλευρά του περιβόλου. Κάθε 200 μέτρα υπήρχαν ισχυρά οχυρωμένα φυλάκια για σκοπιές. Η είσοδος βρισκόταν στη δυτική πλευρά και ήταν διπλή, ενώ εκατέρωθεν της πύλης υπήρχαν φυλάκια για την προστασία της εισόδου. Το εσωτερικό, είχε αποψιλωθεί, δεν υπήρχε ούτε ένα δέντρο. Πολλαπλά κτιριακά συγκροτήματα (Μπλοκ) υψώνονταν στο δυτικό τομέα του στρατοπέδου.
Θέλαν να το κάνουν «φόβητρο» για το λαό
Να τι γράφει ο Θέμος Κορνάρος: «Η διαμονή στο Χαϊδάρι έπρεπε να έχει κάτι το αβέβαιο, το αόριστο, το διαρκώς επικίνδυνο. Να γίνει ο μπαμπούλας, φόβητρο, συνώνυμο με το Χάρο και να παραδοθεί έτσι στη φαντασία του ευαίσθητου Λαού μας, που με τη δύναμη και τη γονιμότητά της το συμπλήρωνε, το τελειοποιούσε, και αυτόματα η δύναμη αυτή έμπαινε στην υπηρεσία του εχθρού. Το Χαϊδάρι ιδρύθηκε περισσότερο για τους έξω και λιγότερο για τους ίδιους τους κρατούμενους».
Οι Ακροναυπλιώτες
Οι Ακροναυπλιώτες, αμέσως μόλις ξέσπασε ο ελληνοϊταλικός πόλεμος το 1940 - συγκεκριμένα στις 29 Οκτώβρη 1940, μια μέρα μετά την κήρυξη του πολέμου - με υπόμνημά τους (που υπογραφόταν από τον Γ. Ιωαννίδη και τον Κ. Θέο, ηγετικά στελέχη του ΚΚΕ) προς την κυβέρνηση Μεταξά, ζήτησαν να πάνε στην πρώτη γραμμή του πυρός για να πολεμήσουν. Ωστόσο η μεταξική κυβέρνηση, αντί να τους επιτρέψει να πολεμήσουν για την πατρίδα, τους παρέδωσε στους κατακτητές. Και μόνο αυτή η κατάπτυστη ενέργεια είναι ένα από τα αναρίθμητα ιστορικά τεκμήρια ότι η αστική τάξη όταν μιλάει για εθνικό συμφέρον και πατρίδα, εννοεί τα πλούτη και την εξουσία της, τη διαιώνιση της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο. Γι' αυτό το σκοπό δε διστάζει μπροστά σε κανένα έγκλημα.
Μπαρουτοκαπνισμένοι από τους προηγούμενους αγώνες τους για την υπεράσπιση των λαϊκών συμφερόντων, οι Ακροναυπλιώτες, είχαν πλούσια πείρα από την πάλη τους κατά της μεταξικής δικτατορίας. Με ακατάβλητο ηθικό, με απαράμιλλη ψυχραιμία, αποφασιστικότητα και μαχητικότητα, με τη μέχρις αυτοθυσίας αλληλεγγύη τους, κρατούσαν στενή επαφή και άριστες σχέσεις με όλους τους συγκρατούμενούς τους. Αποχτούσαν την απόλυτη εμπιστοσύνη τους και με μεγάλη προσοχή και κατανόηση τους βοηθούσαν να βρουν τη σωστή λύση στα ζητήματα που απασχολούσαν τους κρατουμένους. Τους εμψύχωναν στις δύσκολες στιγμές και με το θάρρος, την αυτοθυσία και το ζωντανό παράδειγμα συντελούσαν αποφασιστικά στο να κρατιέται πολύ ψηλά το ηθικό του στρατοπέδου. Τόσο ήταν το γόητρο και η επιρροή τους, που για κάθε σοβαρό ζήτημα, σε κάθε κρίσιμη στιγμή του στρατοπέδου, οι κρατούμενοι έλεγαν: «Τι γνώμη έχουν οι Ακροναυπλιώτες σύντροφοι; Τι λένε τα παιδιά;».
Ο αριθμός αυξάνεται
Γύρω στα τέλη του 1943, οι κρατούμενοι έφτασαν τους 1.200. Ο μεγαλύτερος αριθμός κρατουμένων σημειώθηκε τον Αύγουστο του 1944 εξαιτίας των πολλαπλών μπλόκων και των μαζικών συλλήψεων που διενεργούσαν κατά την περίοδο αυτή τα «Ες-Ες», κοντά στους 3.000 αγωνιστές, παιδιά του λαού. Το στρατόπεδο, λειτούργησε μέχρι τα τέλη Σεπτέμβρη του 1944, όταν και οι Γερμανοί άρχισαν να αποσύρονται από την Ελλάδα. Υπολογίζεται ότι από το Χαϊδάρι πέρασαν συνολικά πάνω από 21.000 κρατούμενοι...
Οι ήρωες του αλβανικού μετώπου
Ο πραγματικός λόγος της επίθεσης κατά των αναπήρων του ελληνοϊταλικού πολέμου ήταν ότι, συνεχίζοντας τον αγώνα και κάτω από τις νέες συνθήκες της κατοχής, οι ανάπηροι έπαιρναν ενεργό μέρος σε όλες τις κινητοποιήσεις του λαού της Αθήνας. Ξεκινούσαν από τα νοσοκομεία με τις πατερίτσες και τα αναπηρικά τους καροτσάκια και έμπαιναν επικεφαλής σε κάθε λαϊκή εκδήλωση (επέτειος 1821, του Οκτώβρη κλπ) και σε κάθε κινητοποίηση και αγώνα του λαού για την επιβίωση, τη λευτεριά και την ανεξαρτησία της χώρας μας. Πολλοί είχαν ακόμα ανοιχτές πληγές ή σακατεμένα από τα κρυοπαγήματα πόδια.
Οι ηρωικές αυτές αντιστασιακές εκδηλώσεις των αναπήρων σκορπούσαν ενθουσιασμό, μεγάλωναν τη συμμετοχή και αύξαναν τη μαχητικότητα του λαού στον αγώνα κατά των κατακτητών. Γι' αυτό και οι Γερμανοί κατακτητές έβαλαν την κυβέρνηση Ράλλη να στείλει τους Γερμανοτσολιάδες να χτυπήσουν τους αναπήρους.
Το «Μπλοκ 15»
Οι συνθήκες στους θαλάμους και στα απομονωτήρια ήταν άθλιες, καθώς δεν υπήρχε θέρμανση, επαρκές νερό και εξαερισμός. To φαγητό ήταν ελάχιστο, ενώ ο χώρος ήταν περιορισμένος και οι κρατούμενοι ήταν υποχρεωμένοι να στέκονται όρθιοι επί δώδεκα συνεχείς ώρες.
Ο Αλέξανδρος Ζήσης, που έμεινε σε απομονωτήριο του Μπλοκ 15 επί 128 μέρες, περιγράφει μία μέρα σε θάλαμο απομόνωσης: «To πρόγραμμα της ημέρας για τ' απομονωτήρια είναι το ακόλουθο χειμώνα ή καλοκαίρι. Στις πέντε παρά τέταρτο έγερση κι αμέσως άνοιγμα του παραθύρου με οποιονδήποτε καιρό και σκούπισμα του κελιού. Υστερα έξοδος τρεις τρεις στο "λουτρό" για την υδροληψία και την καθαριότητα όπου κάθε ανάγκη έπρεπε να τελειώσει το πολύ σε πέντε λεπτά. Στις έξι διανομή ψωμιού και στις δώδεκα το μοναδικό για τα κελιά συσσίτιο της ημέρας. To ψωμί και το πιάτο τα 'παιρνε ο κρατούμενος απ' την πόρτα που μισάνοιγε χωρίς να βλέπει ανθρώπινο πρόσωπο. Η ημερήσια μερίδα του ψωμιού και τι ψωμί! Ηταν το πολύ 30 δράμια και το μοναδικό συσσίτιο πέντε κουταλιές ρεβίθια ή μαύρα χοντρά μακαρόνια νερόβραστα, πάντοτε όμως ζεστό και φροντισμένο απ' τους Ακροναυπλιώτες μαγείρους. Οι θάλαμοι είχαν και τ' απόγευμα συσσίτιο που γενικά εκεί δινότανε και σε μεγαλύτερη ποσότητα. Στις τεσσερισήμισι το απόγευμα πεντάλεπτη έξοδο για "λουτρό", πάλιν τρεις τρεις και στις πέντε ακριβώς κατάκλιση. Ολη μέρα ο φυλακισμένος είναι υποχρεωμένος να 'χει ανοιχτό το παράθυρο, είτε βρέχει είτε χιονίζει και να μένει σε συνεχή ορθοστασία ολόκληρο το δωδεκάωρο. Και το φαΐ του ακόμα όρθιος το κατεβάζει βιαστικά, γιατί εκτός από τη διαταγή δεν υπάρχει και τρόπος να καθίσει κανείς αφού το κελί είναι τελείως και απόλυτα γυμνό από κάθε τι αντικείμενο. Κάθε παράβασις τιμωρείται με άγριο μαστίγωμα μέχρις αίματος, μέχρι λιποθυμίας».
Η ματοβαμμένη Πρωτομαγιά του 1944
Οι Ακροναυπλιώτες κομμουνιστές αμέσως κατάλαβαν ότι αυτοί ήταν που θα εκτελεστούν. Συγκεντρώθηκαν αμέσως στο θάλαμό τους. Πριν κλείσουν τους θαλάμους έτρεξαν για να τους αποχαιρετήσουν και πολλοί φίλοι και σύντροφοί τους κρατούμενοι σε άλλα μπλοκ, κι άρχισαν το τραγούδι και το χορό με επικεφαλής τον Ναπολέοντα Σουκατζίδη. Μόλις έκλεισαν οι θάλαμοι, στο θάλαμο 1 του μπλοκ 3, όπου έμεναν οι Ακροναυπλιώτες, έγινε αποχαιρετιστήριο γλέντι με δύο κιθάρες και το βιολί του Φώτη Σαντομοίρη. Χόρεψαν τσάμικο, καλαματιανό, πεντοζάλη οι Κρητικοί και στο τέλος τραγούδησαν και χόρεψαν το χορό του Ζαλόγγου που είχε μεταβληθεί σε ύμνο του στρατοπέδου. «Χορεύουν και τραγουδούν οι μελλοθάνατοι. Πραγματικό σχολείο ηρωισμού και αυταπάρνησης. Απόψε, στο θάλαμο 1 του μπλοκ 3, ο θάνατος νικήθηκε και εξευτελίστηκε», έγραψε ο Δημήτρης Παυλάκης. Επειτα, άρχισαν να αποχαιρετούν, να δίνουν τις τελευταίες συμβουλές, να τονώνουν ψυχικά τους άλλους και να τους φιλούν. Δημιουργήθηκε μια πολύ ηρωική και συγκινητική ατμόσφαιρα, αντάξια των αγωνιστών που βαδίζουν στη ζωή με το κεφάλι ψηλά.
Αγραφιώτης Αγησίλαος. Παρών!
Στο δρόμο για το Σκοπευτήριο της Καισαριανής, το πρωί της Πρωτομαγιάς του 1944, τα καμιόνια με τους μελλοθάνατους πέρασαν από την οδό Αγωνιστών Στρατοπέδου και μετά κατέβηκαν την Ιερά Οδό. Στη διαδρομή πέταξαν πολλά σημειώματα που έγραψαν πάνω σε χαρτάκι ή κομμάτια από ύφασμα. Επίσης, σημειώματα βρέθηκαν και στα πράγματά τους. Να μερικά απ' αυτά, δείγματα ηρωισμού και πίστης στην υπόθεση του αγώνα και του Κόμματος:
«Καλύτερα να πεθαίνει κανείς στον αγώνα για τη λευτεριά παρά να ζει σκλάβος. Νίκος Μαριανάκης».
Να πώς περιγράφει τη λαϊκή συγκίνηση και συμπαράσταση προς τους εκτελεσμένους Ακροναυπλιώτες κομμουνιστές, που μεταφέρθηκαν με τα καμιόνια στην Καισαριανή, η Μέλπω Αξιώτη, στο βιβλίο της «Πρωτομαγιά»:
Νίκος Πλουμπίδης
Γεννήθηκε στα Λαγκάδια Γορτυνίας, από φτωχή αγροτική οικογένεια. Απόφοιτος του Διδασκαλείου, διορίστηκε δάσκαλος στην Ελασσόνα, όπου γνωρίστηκε με τη σκληρή ζωή της αγροτιάς, τη βιοπάλη και την επαναστατική ιδεολογία, στις επαφές που είχε με τους κομμουνιστές της περιοχής. Οργανώθηκε στο ΚΚΕ το 1926 σαν αποτέλεσμα της όλης του δράσης και στάσης στη ζωή. Συμμετέχει ενεργά σε όλους τους αγώνες των δασκάλων και των φοιτητών, και εκλέγεται μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της Συνομοσπονδίας Δημοσίων Υπαλλήλων. Το 1931 φυλακίζεται για τη συμμετοχή του στους απεργιακούς αγώνες και απολύεται από δάσκαλος. Στο 6ο Συνέδριο του Κόμματος εκλέγεται αναπληρωματικό μέλος της ΚΕ και το 1938 γίνεται μέλος του Πολιτικού Γραφείου.
Συλλαμβάνεται από την Ασφάλεια το 1939 και βασανίζεται απάνθρωπα, όντας βαριά άρρωστος από φυματίωση. Το 1941, μαζί με εκατοντάδες άλλους κομμουνιστές, οι ελληνικές αρχές Κατοχής τον παρέδωσαν στους Γερμανούς κατακτητές. Το 1942, δραπετεύει από τις φυλακές της Τρίπολης και παίρνει ενεργά μέρος στην Εθνική Αντίσταση. Από το 1944 καθοδηγεί την Κομματική Οργάνωση Αθήνας. Στα δύσκολα χρόνια του Εμφυλίου, αποστολή του είναι η ανασύνταξη των κομματικών οργανώσεων, αλλά και η ανάπτυξη της δράσης του μαζικού λαϊκού κινήματος.
Με ακατάπαυστο τρόπο, παρότι η αρρώστια του προχωράει απειλώντας του τη ζωή, πασχίζει μέσα σε αφάνταστα δύσκολες συνθήκες παρανομίας, να συνδέσει ξεκομμένους αγωνιστές που ξέφυγαν από τις διώξεις και τις εξορίες, για την προώθηση των καθηκόντων του Κόμματος. Στις 25 Νοέμβρη του 1952 συλλαμβάνεται και περνάει από το Εκτακτο Στρατοδικείο Αθήνας, με τη συκοφαντική κατηγορία του κατασκόπου. Η δίκη αυτή είναι μνημείο της μισαλλοδοξίας του ξενόδουλου κράτους. Η περήφανη απολογία του και η υπεράσπιση της τιμής του κόμματός του, είναι παράδειγμα ξεχωριστό, ανιδιοτέλειας, ανωτερότητας, ψυχικής δύναμης και πίστης στα ιδανικά του Σοσιαλισμού.
Ο Νίκος Πλουμπίδης καταδικάστηκε σε θάνατο και εκτελέστηκε από τα βόλια του αμερικανόδουλου μετεμφυλιακού καθεστώτος, ζητωκραυγάζοντας υπέρ του ΚΚΕ. Οπως έγραψαν την άλλη μέρα οι εφημερίδες, με ψηλά το κεφάλι, αρνούμενος να του δέσουν τα μάτια. Αυτός ήταν ο Νίκος Πλουμπίδης, ένας τίμιος αγωνιστής, άξιο παιδί της εργατικής τάξης, αφοσιωμένος στο Λαϊκό κίνημα και στο κόμμα του, το ηρωικό ΚΚΕ.
Αντί επιλόγου
Ο πατριωτισμός του ΚΚΕ ταυτίζεται με την πάλη για τα συμφέροντα της εργατικής τάξης και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων, ταυτίζεται με την πάλη για την ανατροπή του καπιταλισμού. Το ΚΚΕ από την ίδρυσή του, το 1918, μέχρι και σήμερα, ήταν και παραμένει κόμμα αφοσιωμένο στην αρχή του προλεταριακού διεθνισμού γι' αυτό είναι κόμμα γνήσια πατριωτικό.
Και τα όσα ηρωικά συνέβησαν στο μεγαλύτερο χιτλερικό στρατόπεδο συγκέντρωσης της χώρας, στο Χαϊδάρι, δε θα μπορούσαν να συμβούν αν δεν υπήρχε αυτή η λαμπρή φλόγα του Κόμματος, να καίει και να φωτίζει τις καρδιές και το νου του λαού μας...
ΠΗΓΕΣ:
Ριζοσπάστης, 14 Δεκέμβρη 2008
Γι' αυτό δεν θα μπορέσουν ΠΟΤΕ να μας νικήσουν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιατί έχουμε άσβεστες μνήμες, αθάνατους λαϊκούς ήρωες, αίμα, θυσίες και οράματα.
Καλή δύναμη!
Εννια δεκαετιες αγωνας και θυσια το κκε στην πρωτοπορια
ΑπάντησηΔιαγραφή