Σελίδες

Τετάρτη 29 Ιανουαρίου 2014

John Heartfield


Ο John Heartfield (Helmut Herzfeld ) γεννήθηκε στο Βερολίνο στις 19 Ιούνη του 1891. Η πολιτική διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στη ζωή του  από νεαρή ηλικία, η μητέρα του, Αλίκη γένος Στόλζενμπουργκ  ήταν εργάτρια κλωστοϋφαντουργίας και πολιτική ακτιβίστρια, και ο πατέρας του, Φράντς Χάρτφιλντ, ήταν ένας σοσιαλιστής συγγραφέας.
Το 1899, ο Χέλμουτ , ο αδελφός του Βάινλαντ, και τις αδελφές του Λότε και Χέρθα εγκαταλείφθηκαν από τους γονείς τους, οι οποίοι αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τη Γερμανία για να αποφύγουν  τη δίωξη για τις πολιτικές τους πεποιθήσεις. Τα παιδιά στη συνέχεια μεγάλωσαν σε συγγενείς και σε ιδρύματα.
history_slide1

Ο  Χάρτφιλντ ήταν χαρισματικός  στη ζωγραφική και απο πολυ νεαρή ηλικία το 1908 σπούδασε στο Μόναχο, στο Köngliche-Bayerische Kunstgewerbeschule (Βασιλική Βαυαρικη Σχολή Καλών Τεχνών ), όπου συναντήθηκε με τους εμπορικούς σχεδιαστές: Άλμπερτ Βάισγκερπερ  και Λούντβιχ Χόλβαιν , συνάντηση που θα τον επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό αργότερα στο έργο του.Μετά τις σπουδές του, το 1912, ο Χάρτφιλντ  εργάστηκε ως εμπορικός καλλιτέχνης στο Mannheim, πριν μετακομίσει στο Βερολίνο το 1913, όπου σπούδασε στο Kunst-und Handwerkerschule (Καλών Τεχνών επισης ).
Self_Portrait_with_Police
Police Commissioner Zorgiebel 1929

jhadolf01
Ο  Χάρτφιλντ  υπηρέτησε  στο γερμανικό στρατό στον Α Παγκόσμιο Πόλεμο, για ένα έτος πριν από την απαλλαγή του λόγω προβλημάτων υγείας. Το 1915 άρχισε να συνεργάζεται με τον  Γκέοργκ Κρος και ένα χρόνο αργότερα, αλλάζει το όνομα του στα αγγλικά σε John Heartfield για να διαμαρτυρηθεί για την πατριωτική ξενοφοβία των καιρών.
A53_Five_Fingers
The Hand Has Five Fingers   Die Rote Fahne 1928 Ήταν επίσης αυτή τη στιγμή που ο  Χάρτφιλντ, μαζί με τον αδελφό του, Βίλαντ  και τον Κρος  άρχισε να δημοσιεύει σε ένα  αντιπολεμικό, πασιφιστικό περιοδικό που ονομάζεται Neue Jugend (New Youth). Το 1918, εμπνευσμένος από την Ρώσικη Επανάσταση του 1917, προσχώρησε στο Κομμουνιστικό Κόμμα της Γερμανίας.
43124764

Ακολουθούν 4 φωτομοντάζ για το βιβλίο Montage for Kurt Tucholsky, “Deutschland, Deutschland über alles” 1929
A_Berlin_Saying
A Berlin Saying 1929
Sweet_Ink
Sweet Ink   1929
I_Only_Know_Legal_Paragraphs
I Only Know Legal Paragraphs   1929
They_Scream_For_Satire
That? That’s the Times: They Scream for Satire  1929
Το 1917, παντρεύτηκε την Χέλεν Μπάλζερ , με την οποία  θα αποκτήσουν  δύο παιδιά, τον Τομ και την Εύα. Παντρεύτηκε  τη δεύτερη σύζυγό του, Μπάρμπαρα Φρίντμαν το 1927. Μεταξύ 1916 και 1920, αφού συν-ίδρυσε την ομάδα του Βερολινέζικου  Dada με τον  Κρος ,εφηύρε την τεχνική του φωτομοντάζ, αν και αυτό αμφισβητείται από τους Χάνα Χόχ και Ραούλ   Χάουζμαν ,οι οποίοι ισχυρίζονται ότι την δημιούργησαν εκείνοι το 1918.
arch1
“Η τεχνη ειναι νεκρη, Ζωή στην μηχανική τέχνη του Τάτλιν ” φωτογραφία  μαζί με τον Κρος
Ο  Χάρτφιλντ συνέχισε να αναπτύσσει την τεχνική του φωτομοντάζ παράλληλα με την εργασία του. Εκτός από τους δασκάλους του και τους συγχρόνους Dadaεπηρεάστηκε από το σοβιετικό κίνημα που ονομάζεται Προντουκτιβισμός ή “τέχνη της παραγωγής”, η οποία με τη σειρά της ήταν στενά συνδεδεμένη με τον Κονστρουκτιβισμό.Ταξίδεψε στη Σοβιετική Ένωση, όπου ο  Μπόρις  Αρβάτωβ, ένας  από τους κύριους θεωρητικούς του Προντουκτιβισμού, τον σύστησε στους καλλιτέχνες Ροτσένκο  και Λισίτσκι.  (βλ. .)
flash_6
Fathers and Sons, 1924
73_ForCrisis_TigerFace
On The Crisis Party Congress of the SPD  AIZ 1931
88a_Dove_Bayonet
Where capital lives cannot live peace! AIZ 1932
 Ήταν  μια σπουδαία καλλιτεχνική φυσιογνωμία  στην γερμανική τέχνη του πρώτου μισού του εικοστού αιώνα, δημιουργώντας σκηνικά θεάτρου για τους Μπέρλτοντ Μπρέχτ και Έρβιν Πισκάτορ , καθώς και εξώφυλλα βιβλίων για τον Σίνκλαιρ Λιούις .
Dada theater z
Τα μέλη της ομάδας του Βερολίνου Dada  θα έχουν  μια βαθιά επίδραση πάνω του. Τα σκηνικά του ήταν ζωτικής σημασίας στοιχεία για τα πρώιμα έργα του Πισκάτορ  και του Μπρεχτ. Ο  Χάρτφιλντ έπαιξε σημαντικό ρόλο βοηθώντας τον  Μπρεχτ να υλοποιήσει την έννοια «φαινόμενο της αλλοτρίωσης» (Verfremdungs​​-effekt). Αυτή η νέα τεχνική θεάτρου υπενθύμιζε  στους θεατές ότι βίωναν μια αναπαράσταση της πραγματικότητας και όχι την ίδια την πραγματικότητα. Χρησιμοποιώντας ελάχιστα και έντονα σε νοήματα  σκηνικά  ο Μπρεχτ διέκοπτε τα έργα του σε καίρια χρονικά σημεία για να ενθαρρύνει το κοινό να είναι μέρος της δράσης .
dadatheater1111
Χάρτφιλντ είναι ίσως πιο γνωστός για την αντί-Ναζιστική και αντί-Χιτλερική Μοντάζ Προπαγάνδα του, που παράγεται απο το 1930 ως το 1945. Το έργο του αποκάλυψε  τις πραγματικές προθέσεις του ναζιστικού κόμματος, τον ψευδή τον ισχυρισμό ότι «εμείς δεν ξέρουμε», σχετικά με τα σχέδια του Χίτλερ για τους Εβραίους. Ενώ ζούσε στο Βερολίνο το 1930-32αφιέρωσε την τέχνη του, διακινδύνευσε τη ζωή του για  να σατυρίζει ασταμάτητα και να δυσφημεί  τον Χίτλερ, το Τρίτο Ράιχ, τον φασισμό, και ό, τι οι Ναζί εκπροσωπούσαν.
94_Adolf_The_Superman
Adolf :The Superman: Swallows Gold and spouts Junk   AIZ 1932
74_Goring_The_Executioner
Goering: The Executioner of the Third Reich ΑΙΖ Prague 1933
Από το 1930-1938, ο  Χάρτφιλντ σχεδιάζει εικόνες για το Arbeiter Illustrierte Zeitung», ένα περιοδικό που δημοσιεύεται από την New German Press, η οποία διευθύνεται από τον πολιτικό ακτιβιστή Βίλλυ Μούνζενμπεργκ. Η AIZ είχε σημαντική μερίδα του αναγνωστικού κοινού την εποχή της δημοκρατίας της Βαιμάρης . Ήταν ίσως το δεύτερο πιο δημοφιλές περιοδικό στη ναζιστική Γερμανία. Αφού οι εθνικοσοσιαλιστές πήραν τον έλεγχο της Γερμανίας, η AIZ δημοσιεύονταν  για γερμανούς  αναγνώστες στην Τσεχοσλοβακία, στην Αυστρία, στην Ελβετία και τη Γαλλία .
A110_Blind_Justice
The Executioner And Justice  AIZ Prague  1933
Δεδομένου ότι η Γερμανία βυθιζόταν  στο φασισμό, τα φωτομοντάζ του  Χάρτφιλντ γέμιζαν τους δρόμους του Βερολίνου. Το έργο του κυκλοφορούσε σε όλη την πόλη, με τη μορφή αφισώνΕκεινος  πίστευε ότι ο καλύτερος τρόπος για να διανείμει το έργο του στο κοινό του ήταν να το διανείμει μέσω των μέσων μαζικής ενημέρωσης, όπως περιοδικά, αφίσες, και εξώφυλλα βιβλίων.
tumblr_m7iu6meNSt1r70t2xo1_1280
Heartfield_Hitler_Salute
Millions Stand Behind me 1933
Όταν ο Χίτλερ ανήλθε στην εξουσία στη Γερμανία το 1933, ο Χάρτφιλντ  εξαναγκάστηκε σε εξορία. Έζησε στην Πράγα, και συνέχισε να συμβάλει στην AIZ. Το 1938, η κυβέρνηση της Τσεχοσλοβακίας πιέστηκε να τον εκδώσει, οπότε κατέφυγε στην Αγγλία, όπου συνέχισε να παράγει έργο μέχρις ότου, κατά ειρωνεία της τύχης, χαρακτηρίστηκε  ως εχθρός για τη γερμανική καταγωγή του. Απελευθερώθηκε  σύντομα, λόγω της κακής του υγείας.
98_Axe_Swastika
The old motto of the New Empire: Blood and Iron     AIZ Prague 1934
A77_The_Butter_Is_Gone
Hurray, the Butter is All Gone!   AIZ Prague 1935
John-Heartfield_Appeasement
Dont be Afraid Hitler is a vegeterian
021021johnheartfieldnopasaran1936
No Pasaran Pasaremos 1936
this-is-the-salvation-5331
This is the Salvation They Bring, 1938
John-Heartfield_7_original

3309____herzfeld-heartfield__nazi-wanze_frick
“Θέλω το σπίτι μου να είναι καθαρό απο τα επιβλαβή παράσιτα…”
Το 1941, ο  Χάρτφιλντ κατέστησε σαφές ότι επιθυμούσε να παραμείνει στην Αγγλία και δεν επιθυμεί να επιστρέψει στη Γερμανία. Το πανεπιστήμιο Humboldt στο Ανατολικό Βερολίνο πρόσφερε στον   Χάρτφιλντ τη θέση του «Καθηγητή των σατιρικών γραφικώντο 1947.
Η απάντησή του ήταν, Πρέπει  να γίνω  καθηγητής;”
A125_And_Yet_It_Moves
And Yet It Moves!       Photomontage for brochure cover, 1943
tumblr_krh5rcEvLF1qa6dmko1_500
33-heartfield
Whoever Reads Bourgeois Newspapers Becomes Blind and Deaf: Away with These Stultifying Bandages! 1932
heartfield_krieg_und_leichen
4 War and Corpses: The Last Hope of the Rich
Επέστρεψε στο Ανατολικό Βερολίνο το 1950 και έγινε δεκτός με καχυποψία από τις αρχές λόγω της διάρκειας της παραμονής του στην Αγγλία. Για έξι χρόνια, δεν ήταν σε θέση να εργαστεί ως καλλιτέχνης και μετά  από την παρέμβαση του Μπέρτλοντ Μπρέχτ  και του Στέφαν Χέιμ   έγινε επίσημα δεκτός στην Ανατολική Γερμανία και στην Akademie der Künste (Ακαδημία Τεχνών), το 1956.Αργοτερα τιμήθηκε για το έργο του και τη συνεισφορά του στον αγώνα. Πέθανε στις 26 Απριλίου του 1968 στο Ανατολικό Βερολίνο στη  Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας.
John Heartfield_0010
Έλατο σε γερμανικό έδαφος, πόσο τσακισμένα είναι τα κλαδιά σου!
1935heartfield
1485069_630039277033880_1498929498_n
The Voice of Freedom in the German Night on Radio Wave 29.8
11
Dialogue at the Berlin Zoo 1934

Σχεδόν όλα τα σωζόμενα πρωτότυπα έργα τέχνης του Τζων  Χάρτφιλντ βρίσκονται στο Heartfield Archiv της  Akademie der Künste στο Βερολίνο.
Ευχαριστώ Arte Povera :)

Redflecteur

3 σχόλια:

  1. Στην Αγγλία τον θεωρούσαν εχθρό λόγω της γερμανικής του καταγωγής; Περίεργο. Αν κρίνω απ' τον κρυφό πολιτικό προσανατολισμό της αγγλικής κυβέρνησης της εποχής θα έλεγα ότι τον θεωρούσαν εχθρό λόγω του ότι ήταν αντιναζί και το δήλωνε έντονα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δυστυχώς όμως οι αγκυλώσεις υπήρχαν και στις χώρες του υπαρκτού σοσιαλισμού. Τον βλέπαν με καχυποψία,στην Ανατολική Γερμανία γιατί είχε ζήσει πιο πριν στην Αγγλία. Κι έπρεπε να παρέμβει ο Μπρέχτ για να τον δεχτούν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εύστοχα και εύγλωττα τα σκίτσα του. Και πολλά απ' αυτά θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν και σήμερα ενάντια στον νεοναζισμό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Καλώς ήρθατε!
Πριν αφήσετε το σχόλιό σας, παρακαλώ να λάβετε υπόψη τα εξής:

Το σχόλιό σας να αφορά το θέμα της ανάρτησης.

Δεν θα δημοσιεύονται διαφημιστικά μηνύματα.

Αποφύγετε τις ύβρεις και τους προσβλητικούς χαρακτηρισμούς.

ΟΧΙ στα greeklish - ΝΑΙ στα Ελληνικά.

Όποιος σχολιάζει σαν «ανώνυμος», ας προσθέτει στο τέλος του σχολίου του ένα ψευδώνυμο. Με τον τρόπο αυτό, γίνεται πιο εύκολη η επικοινωνία.

Το ιστολόγιο δέχεται τις διαφωνίες, την ένταση και το πάθος στην υποστήριξη των απόψεών σας. Δεν είναι απαραίτητο να συμφωνήσουμε, αρκεί να γινόμαστε κατανοητοί ο ένας στον άλλον. Ας βοηθήσουμε όλοι στη διατήρηση ενός επιπέδου στο διάλογο.

Ο διαχειριστής του ιστολογίου διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει σχόλια που δεν ανταποκρίνονται στις παραπάνω επισημάνσεις, χωρίς καμιά προειδοποίηση.
Ευχαριστώ για το σχόλιό σας.