Που
πήγες, Βασίλη, και μας άφησες με τα φασισταριά; Καλύτερα που ήρθαν έτσι τα
πράγματα, θα μου απαντούσες, είσαι με τον Τεό τώρα παρέα και τα λέτε
ασταμάτητα. Εκτιμήσατε και αγαπήσατε πολύ ο ένας το έργο του άλλου και μαζί με
σας και όλοι εμείς οι μεταγενέστεροι.
Όμως, να ρε Βασίλη, μας λείπεις όσο εκ
θέσεως και εκ φύσεως πλέον δε μπορείς να φανταστείς. Σε πληροφορώ πως δεν έχει
βρεθεί κανείς ακόμη με το δικό σου διεισδυτικό λόγο για τα κοινά. Και τι κοινά,
Βασίλη, να λες!
Φοβάμαι
πως τη σήμερον ημέρα δε θα σου αρκούσαν διασκεδαστικές τηλεοπτικές
αντιπαραθέσεις με χουντικά κατάλοιπα τύπου Πλεύρη. Θα γινόσουν έξω φρενών με τη
χώρα σου που πάει να γίνει Βαϊμάρη, που έχει πατώκορφα χεσμένη κάθε έννοια
πολιτισμού και που εξοστρακίζει τα καλύτερα μυαλά, όχι της γενιάς σου, αλλά
αυτής του μέλλοντος. Και τότε, να 'σαι σίγουρος, Βασίλη, θα καθόσουν και θα
έγραφες το τέλος της ιστορίας της Ελλάδας με την ελπίδα ότι θα διδασκόταν στα
σχολεία ενός επόμενου ιδανικού τύπου κοινωνιών.
Στο
είχα πει κάποτε στο μπαράκι δίπλα απ' την Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών: Τώρα που
έφυγε κι ο Μάνος Χατζιδάκις μόνο εσύ μας έμεινες... Χαμογέλασες, εφόσον
κατάλαβες πως δεν επρόκειτο για μια απλή φιλοφρόνηση από έναν 20χρονο σπουδαστή
κινηματογράφου, αλλά για την απόρροια της όξυνσης του ενδιαφέροντος μου, καθώς
για μία ώρα τουλάχιστον μου μιλούσες για τον Μάο κι εκείνο το ταξίδι σου στην
Κίνα. Παρεμπιπτόντως, όταν μου έκατσε και μένα να πάω στην Κίνα, Βασίλη, εσένα
θυμήθηκα, σαν είδα τη φιγούρα του Μάο σκαλισμένη με λουλούδια σε όρος της
Νότιας Κίνας και σαν βρήκα το σενάριο από τον Θίασο του Τεό μεταφρασμένο στα
κινέζικα!
Νιώθω
πολύ τυχερός που σε συνάντησα ορισμένες λίγες φορές και κάναμε ωραίες
συζητήσεις. Δε θα ξεχάσω την ιστορία σου πού 'χες πάει τον Κούνδουρο να δείτε
μαζί Το βλέμμα του Οδυσσέα, προσπαθώντας να του εξηγήσεις ή μάλλον να τον
κάνεις να δεχτεί την ποίηση της σκηνής με τον Βέγγο να πετάει μπισκότα στη
χιονισμένη φύση. Άνοιξη του 2000 ήταν όταν σε πέτυχα να βαδίζεις με το κεφάλι
σκυφτό στη Σταδίου, βιαστικός - βιαστικός, με τη χαρακτηριστική σου πίπα στο 'να
χέρι. Γεια σου, Βασίλη σου φώναξα, Γεια σου και σένα, Αντώνιε απάντησες και
χάθηκες μεσ' στους αγχωτικούς Αθηναίους. Δεν σε ξανάδα από τότε και η είδηση
του καλπάζοντος καρκίνου και της φυγής σου έσκασε πραγματικά σαν βόμβα.
Μα,
να ξέρεις, Βασίλη, δεν σε έχουμε ξεχάσει, ακόμη σ' αγαπάμε και δεν το λέω αυτό
τώρα από ευκαιριακό συναισθηματισμό. Ανησυχώ, βλέπεις, μήπως και έτσι όπως πάνε
τα πράγματα, με την Ελλάδα να βουλιάζει ολοένα και πιο μέσα στα σκατά, δεν θα
σε θυμόμαστε απλά, αλλά θα κλαίμε κιόλας που δεν σε έχουμε πια ανάμεσα μας.
Δηλαδή, γιατί έφυγες, καημένε, τόσο νωρίς; 78 ετών θα ήσουν σήμερα και θα
μπορούσαμε ολόκληρο κίνημα να φτιάξουμε με σένα μπροστάρη. Δεν πειράζει,
Βασίλη, άσε με εμένα να λέω και συγχώρεσε με αν ταράζω την ησυχία σου...
...εμείς
τί θα αφήσουμε άραγε;... αναλύσεις αριθμών,τραπεζιτικών σκανδάλων, διαπλοκών,
διαχειριστικών ψεμμάτων, επαναστατικές διακηρύξεις προς όφελος των αριθμών,
νεκρά κι ανέλπιδα μέλλοντα χωρίς μέσα όραμα...φτιαχτό όραμα....δεν
πειράζει...το πιο μεγάλο διαχειριστικό ψέμμα είναι πως αυτό που πεθαίνει
τελευταίο είναι η Ελπίδα....τελευταία πεθαίνει όμως η Αλήθεια...
Και πόσο επίκαιρος!!!!!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπό το βιβλίο "Η μεγάλη περιπέτεια του μαρξισμού".
-----------------------
Κανένας άνθρωπος δεν διαφέρει από τον άλλο όσον αφορά τις βιολογικές λειτουργίες. Κάθε διαφορά στην εξωτερική εμφάνιση έχει σχέση μάλλον με το περιβάλλον παρά με την βιολογία. Όταν ζεις στην διακεκαυμένη ζώνη είναι σαν να κάνεις μια διαρκή, καταναγκαστική ηλιοθεραπεία. Το δέρμα σου μαυρίζει και το επίκτητο χαρακτηριστικό γίνεται κληρονομικό με την εγγραφή του στο DNA. Κάθε λευκός θα μαυρίσει ύστερα από χίλιες γενιές απογόνων αν εγκατασταθεί σήμερα στην Νιγηρία, για παράδειγμα. Κάθε διαφορά, λοιπόν, ανάμεσα σε φυλές είναι διαφορά ανάμεσα σε συμφέροντα και όχι σε αίματα.
Ο εθνικισμός είναι πολιτιστικό δεδομένο. Στηρίζεται στην διαφορετικότητα των πολιτισμών, ή μάλλον στην ιεράρχηση των πολιτισμών, αν δεχτούμε πως θα ήταν δυνατό να υπάρξει μια τέτοια ιεράρχηση, πράγμα που ο μεγάλος εθνολόγος και δημιουργός του δομισμού (στρουκτουραλισμού) Λεβί-Στρός το απορρίπτει με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο.
Λείπει πολύ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα βιβλία του μεγάλη παρακαταθήκη,ο λόγος του έτσι όπως ακριβώς πρέπει ώστε να διαβάζεις τα πάντα ευχάριστα....
Μου έδειξες έναν αλλο τρόπο σκέψεις με έκανες να σκεφτώ πισώ και πέρα απο οτι φαίνεται,με έμαθες να μην δαιμονοποιώ αλλα να πέρνα τα καλά απο όλα....
Και όλα αυτα χωρίς να σε γνωρίσω ποτέ,παρα μόνο διαβάζοντας και ξαναδιαβάζοντας τα βιβλία σου!!!
Λείπεις...
Γιοζεφ Κ
Ακόμα και σήμερα ξαναδιαβάζοντας τα βιβλία του, πολλά από αυτά γραμμένα πριν πολλά χρόνια, βλέπεις το κενό που άφησε πίσω του. Κατά τη γνώμη μου ήταν το μοντέλο του μαρξιστή δημοσιολόγου. Ήξερε να χρησιμοποιεί οτιδήποτε καλό έβρισκε, σε όποιον και να το έβρισκε, αρκεί να θεωρούσε ότι λέγοντάς το, βοηθούσε κάποιους από μας, να ανοίξουμε το μυαλό μας περισσότερο. Μέσα από τα κείμενά του, μπορούν να γνωρίσουν το μυαλό του και οι νεώτεροι, το μόνο που θα τους (και μας) λείψει είναι το ταξικό γ...σταύρισμά του, όπου χρειαζόταν (και συχνά χρειαζόταν). Τέλος πάντων με τον Βασίλη δεν μπορώ να είμαι υποκειμενικός, δεν ήμουνα εξάλλου ποτέ...
ΑπάντησηΔιαγραφή